Én skjeggete fyr & tre damer som er høye i hatten.

Den ukrainske musikkgruppa DakhaBrakha kaller sjangeren sin for «etno-kaos».

Kvartetten så dagens lys i Kiev i 2004, og har et svært åpent og eklektisk forhold til den ukrainske musikkarven. Deres uttalte mål er å fornye den. Relativt radikalt.

I den prosessen låner de fra en mengde andre musikkformer og tradisjoner. Hos DakhaBrakha finner du spor etter både østlig og vestlig – tradisjonell og moderne – musikk. Kanskje med hint av konservatoriemusikk, soul, rap eller helt andre elementer i miksen. Og det hender at disse ingrediensene opptrer sammen i ganske uventede konstellasjoner.

Resultatet er altså «etno-kaos». Og det kan for eksempel høres ut slik som i YouTube-klippet øverst, hvor de spiller «Divka Marusechka» live i studio hos radiokanalen KEXP i Seattle.

Navnet, DakhaBrakha, er et ordspill. Det betyr både «gi/ta» på gammel-ukrainsk, og henviser samtidig til ordet for tak; «dakh». DAKH er (ikke tilfeldigvis) også navnet på samtidskunstsenteret i Kiev. Opphavet til gruppa er nemlig tett knyttet til DAKH.

Det var teaterregissøren Vladyslav Troitskyi som tok initiativet til å opprette bandet – i forbindelse med en sceneoppsetting. Han ba musikerne å «eksperimentere med folkemusikk». Deretter ballet det på seg.

Nettsiden Pica.org beskriver den videre musikalske utviklingen slik:

After experimenting with Ukrainian folk music, the band has added rhythms of the surrounding world into their music (…) Accompanied by Indian, Arabic, African, Russian and Australian traditional instrumentation, the quartet’s astonishingly powerful and uncompromising vocal range creates a trans-national sound rooted in Ukrainian culture. At the crossroads of Ukrainian folklore and theatre, their musical spectrum is at first intimate then riotous, plumbing the depths of contemporary roots and rhythms, inspiring “cultural and artistic liberation”.

Et presseskriv presenterer gruppens musikalske prosjekt på denne måten:

They craft stunning new sonic worlds for traditional songs, reinventing their heritage with a keen ear for contemporary resonances. (…)

Refined yet saucy, eerie yet earthy, Ukrainian music has languished in relative obscurity, though its achievements are diverse and sophisticated: complex polyphonic singing with interlocking lines so tight the ears buzz, long and philosophical epics, humorous ditties, instrumental virtuosity, and raucous dance tunes. Ritual and ribaldry, urbane composition and rural celebration, Asian influences and Western harmony all combined to give contemporary musicians a true wealth of potential sources.

DakhaBrakha knows these sources well: the three female vocalists have spent many summers traveling around Ukraine’s villages collecting songs and learning from elder women in remote areas. Like these village tradition-bearers, they have spent years singing together, a fact that resonates in the beautifully close, effortlessly blended sound of their voices. Marko grew up steeped in village life, and draws on his rural upbringing when contributing to the group.

Yet the young musicians and actors were determined to break away from purist recreations and from the stale, schmaltzy, post-Soviet remnants of an ideology-driven folk aesthetic.

Det er selvfølgelig lov å mislike dette intenst, men det vil ikke bli tatt nevneverdig hensyn til. Ikke her på denne bloggen.

Blant låtene (i tillegg til «Divka Marusechka») som undertegnede synes er verdt å undersøke for den nysgjerrige er disse:

«Specially for You»
«Baby»
«Kolyskova»
«Sukhyi Dub»

Du finner dem på Spotify. Og hjemmesiden deres har følgende adresse: http://www.dakhabrakha.com.ua/eng/band

Hele minikonserten hos KEXP, inkl. intervju via tolk, kan du for øvrig få med deg her: