Animerte universer.

Animasjonsfilm er mer enn tegnefilm i Disney-tradisjonen. Mye mer. Det blir vi minnet om – dobbelt opp – i april.

Filmblikket i Aftenposten Innsikts aprilutgave rettes mot animasjonsfilmens mangfoldighet av teknikker og uttrykk. I tillegg til de to kinoaktuelle filmene, sveiper jeg innom 8 mer eller mindre velkjente klassikere. Her er et utdrag fra innledningen på artikkelen:

Kompromissløst stilvalg. 65 000 enkeltbilder laget med oljemaling på lerret – utført av 125 kunstnere som har tilstrebet å kopiere stilen til Vincent van Gogh. Joda, konseptet som ligger til grunn for Dorota Kobiela og Hugh Welchmans film «Loving Vincent», er på én og samme tid både uvanlig og temmelig selvfølgelig. Skal man lage en animasjonsfilm om den nederlandske kunstnerlegenden, er det jo ikke nødvendigvis så oppsiktsvekkende å komme på tanken om å etterligne mesterens visuelle uttrykk. Samtidig krever en slik visjon en kompromissløs innsats dersom målet skal nås. Valget bør uansett kunne kalles velbegrunnet.

I «Loving Vincent», som kommer på norske kinoer 20. april og som var nominert til Oscar for beste animasjonsfilm, er det da også en intim sammenheng mellom animasjonen og fortellingens tema. Filmen handler om unge Armand som får i oppdrag å overlevere det siste brevet Vincent skrev til broren Theo, før maleren skjøt seg i juli 1890. Da det viser seg at Theo også er død, blir Armand – som Vincent malte tre ganger – dratt inn i mysteriet rundt malerens liv og død. Budbringeren ender opp i landsbyen Auverssur-Oise, der maleren bodde de siste månedene av sitt liv for å la seg behandle av dr Paul Gachet. Unge Armand blir – i møte med dr Gachet og mennesker i landsbyen som har stått modell for kunstneren eller inspirert ham på andre måter – stadig mer nysgjerrig på hvem Vincent egentlig var.

Firbeinte dukker. «Loving Vincent» er ikke den eneste interessante animasjonsfilmen som får première i april. Wes Anderson, mest kjent for sine komedier om dysfunksjonelle familier («The Royal Tenenbaums», «Livet under vann med Steve Zissou», «Moonlight Kingdom» med flere), har tidligere lekt seg med dukkeanimasjon i «Den fantastiske Mikkel Rev» (2009). Nå vender han tilbake til sjangeren, med «Isle of Dogs» (som får première 27. april).

Den utspiller seg i et Japan hvor redselen for en «hundeinfluensa» får myndighetene til å sette Tokyos firbeinte i karantene på en isolert øy, som også fungerer som søppeldeponi. Unggutten Atari nekter imidlertid å skilles fra sin kjære Spots. Han flyr ut til hundeøya, hvor han etter en kræsjlanding oppretter kontakt med flokken til Chief.

Les resten i aprilnummeret av Aftenposten Innsikt.